bonairejoyce.reismee.nl

Dag 3

Hoi allemaal!

Wat leuk dat jullie mijn verhalen tot nu toe leuk vinden! En pap, ik weet dat de locatie nog op Nederland staat, maar ik krijg hem niet veranderd. Ik ben geen techneut.

Vandaag was echt een top dag. Ik had vandaag een eilandtour van Demelza, via haar heb ik ook verblijf en werk en ze staat 24/7 voor me klaar. We zijn zo ongeveer het hele eiland over geweest in 1 dag! Het was allemaal echt super mooi, ik heb er ook een filmpje van die eilandtour heet bij mijn video's. We gingen eerst naar het Noorden en gingen langs plekken waar je onwijs goed kan snorkelen en duiken en bij 1000 steps kun je vlakbij de kust zeeschildpadden zien dus daar moet ik snel maar een keer gaan zwemmen! Daarna reden we door naar een super mooie plek en zei ze dat als je ergens ten huwelijk gevraagd moet worden het hier is, dus Gijs, over tien jaar heb ik een plekje die je echt moet zien! Nee grapje haha.

Daarna reden we door naar een plekje met ook weer echt heel mooi uitzicht op een meer waar we daarna naar toereden. Vanuit het uitzicht zag je in de verte al allemaal roze stipjes wat flamingo's waren. Toen we erheen wreden was wel echt heel gaaf want onderweg langs het smalle paadje bij het meer zat een flamingo heel dichtbij de weg dus Demelza stopte zodat ik uit kon stappen en de flamingo op de foto kon zetten. Hij zat eerst met zijn kop naar beneden waardoor hij niet merkte dat ik dichterbij kwam en heb daarna een hele coole foto kunnen maken die je tussen mijn foto's van eilandtour zult zien.

We reden verder richting Rincon, het oudste stadje van alle drie de eilanden, Aruba, curacao en Bonaire. Daar had Demelza een leuke verrassing want ze stopte bij Cadushy, een cactus distillery. Daar had je gewoon cactus shotjes! Dit was echt heel leuk en zeker een aanrader voor als je naar Bonaire komt. Bij binnenkomst krijg je gelijk al een shotje en het proeft een beetje naar limoncello vond ik. Daarna ging ze helemaal uitleggen hoe er dus van een cactus, likeur werd gemaakt. Ik zal niks spoilen voor de mensen die komen maar het was echt heel interessant. Verder had elk eiland van de Nederlandse antillen zo zijn eigen drankje van de plant/kruiden die op dat eiland bekend was. Die hebben we allemaal geproefd en daarna was er ook nog een wodka gemaakt van de cactus en een speciale whiskey en twee speciale rummen. Een ervan was ook award winning maar ik weet niet meer precies welke, dat zal wel door de cactus komen. Ik denk dat omdat het rustig was door corona we een soort speciaal 'get drunk' treatment kregen. Het was wel echt super gezellig, hele aardige gezellige mensen en het zag er daar heel leuk uit. Dus wie er naar Bonaire op bezoek komt neem ik daar mee naar toe, ik zie de rij wel verschijnen.

Daarna reden we door naar een soort cactus vallei met voor mijn gevoel wel miljoenen cactussen. Het was wel heel leuk om dat nu zo te zien omdat je nu weet hoe het van cactus naar drankje gaat. In die cactus-vallei (zo noem ik het maar even) waren ook heel veel mooie grote indrukwekkende rotsen waar ook muur tekeningen op stonden van heel lang geleden.

Verder zijn we nog langs iets dat heet grote mond gereden. Dat is een soort mini baai waar de golven doorheen komen, daar staan ook foto's van bij mijn foto's. Toen reden we door naar een heel mooi uitzicht plekje met een monument bovenop met daarop in het papiaments verleden en toekomst erop.

Verder reden we nog langs de weg waar ik gister ook had gereden en waren we daar ook nog bij slavenhutjes gestopt. Het ziet er wel onwijs mooi maar dat die hutjes er staan hoort natuurlijk eigenlijk niet. Blijkbaar hebben de slaven daar niet echt in geleefd maar was het vanuit Nederland meer om te laten zien van kijk hoe goed wij onze slaven behandelen naar de buitenwereld. Moet je nagaan dat zo'n klein mini hutje waar je net in kan staan en op je knieen voor moet om naar binnen te komen dat ze dat als goed beschouwden voor de slaven, echt bizar.

Eigenlijk kende ik de terug weg natuurlijk wel al maar hoe mooi het is, went niet na twee keer. We reden ook nog langs de zoutbaaien en daar heb je dan aan je rechterkant roze water en links fel blauw, het blijft indrukwekkend. Daar waren we ook nog even gestopt omdat je daar zout kon pakken om mee naar huis te nemen. Dus stel ik heb het ooit heel slecht en ben zelfs te broke om zout te kopen kan ik daar zout steentjes pakken en zelf thuis malen. Toch een fijne plan B om op terug te vallen.

Na de tour ging ik thuis even lunchen en mijn filmpje editen die daarna crashte dus ik ga zo een tweede poging doen. Echt wel heel lief, Maria had kaas pasteitjes voor me gehaald voor de lunch. Een klein uurtje kwam Demelza mij weer ophalen omdat er twee ex-stagaires aankwamen op het vliegveld die voor een week op vakantie komen. Lars en Emiel zijn allebei ook voor lange tijd op Bonaire geweest, Emiel voor 5 maanden en Lars voor 10 maanden. Zij kenden ook alle leuke restaurants en plekjes. Ik zou eventueel vanavond met hun wat gaan drinken alleen ik kakte na het avondeten helemaal in, ik voel me wel bejaard. Maar opzich niet erg want ik heb toch nog een halfjaar om van alles te doen en ik kwam hier om rustig aan te doen dus dan doe ik dat maar.

Dag 2

Opzich had ik prima geslapen in mijn bed alleen was ik door de jetlag al om 5 uur wakker. Toen maar even met iedereen facetimen en bijpraten.

Ik had gelukkig wel prima boodschappen gedaan voor ontbijt dus dat is alweer een stap verder dan gisteren. Elke dag leer ik vast wat nieuws waardoor ik elke dag een beetje handiger word, hoop ik..

voor vandaag had ik besloten om naar de kitesurfspot te gaan om alleen even te kijken en dan door te rijden naar Sorobon beach waar een leuke beachbar genaamd Jibe City zit. Ik had alles gepakt en was helemaal ready om te gaan toen ik buiten stond en m’n helm was vergeten oepsie.. ik dat ding halen en weer door. Vervolgens zit ik klaar, helm op en alles, start die stomme scooter niet. Vijfhonderd keer proberen maar neehoor. Ik weer terug, die scooter zaak bellen. Ja we komen wel even langs. 100 jaar later zijn ze er en zat er te weinig olie ofsow in. Wel die scooter aan de praat gekregen maar ik moest toch nog langs die zaak want m’n helm kon niet dicht dus ik zeg ga maar vooruit ik rijd wel achter jullie aan. Eenmaal daar aangekomen, hebben ze geen andere helm dus hadden ze een nieuwe besteld. Olie hadden ze niet meer dus dat zou zaterdag komen. Nou die helm kwam vrij snel dus ik denk, kleine vertraging, maar we kunnen er weer tegenaan. Wil ik wegrijden, zegt die man ho wacht wacht! Je band is lek. Ik kijken, jahoor, verdorie.. nou plakken kon blijkbaar niet dus had ie een nieuwe band nodig. Die man zegt vanmiddag vanaf half drie hebben we m klaar voor je, we brengen je wel thuis en dan komen we hem brengen. Ik zeg weet je wat, breng me maar naar die baaitjes vlakbij m’n huis, dan kan ik gelijk een duik nemen. Nou dat was prima dus kort kwartiertje later lag ik op m’n handdoek in de zon, helemaal te genieten. Het water gaf bijna licht zo blauw en super helder. Net een droom. Ik besefte me alleen niet dat ik precies onder de baan van het vliegveld lag waar de vliegtuigen landen dus ik schrok me lam toen er vliegtuigen kwamen landen, ze kwamen zo ontzettend dichtbij.

Rond een uurtje of twee vond ik het mooi geweest en ging ik naar huis lopen. Die afstand had ik een beetje onderschat dus dat viel een beetje tegen, zeker met die hitte. Toen ik thuis aankwam zat het zweet overal, geen dank voor de info.

Ik had even kort gedoucht en toen kwamen ze mijn scooter alweer brengen.

Nou poging twee dan maar. Het is 1 lange weg dus dat kon niet missen, zou je denken. Het was er wel echt prachtig! Rechts was de fel blauwe zee en links waren de zout baaien met roze water!

De weg duurde wel langer dan ik had verwacht, en dat klopte ook want op een gegeven moment zag ik Sorobon beach staan, en was ik dus veel te ver gereden voor de kitespot. Naja dan maar op de terug weg. Jibe city ziet er ontzettend leuk uit! Echt een beach bar.

Toen ik weer terug wilde deed mijn scooter het weer niet. En ik met mijn slimme hoofd had nog niet het simkaartje van Bonaire in mijn telefoon gedaan dus ik kon ook niemand bellen. Uiteindelijk heeft Shur (jongen van de beach bar) me geholpen met de scooter starten. Weet ik veel wat kickstart is..

op de terug weg heb ik weer de kitespot niet kunnen vinden maar achteraf bleek dat vandaag de busjes er niet staan ivm te weinig wind.

Ik ben gelijk door gereden naar de supermarkt omdat ik vanavond wel fatsoenlijk wilde eten. Uiteindelijk werd het pita met kip shoarma, dat komt al meer in de buurt van avondeten dan een broodje kaas.

Nu is het wel vrijdagavond, dus wilde ik toch even kijken wat er in Kralendijk allemaal te doen was. Ik ben door het stadje gereden en er waren verschillende restaurants/ bars/ cafés open. Ik ging eerst naar Karels want dat zit op het water en het zag er heel mooi uit. Het is wel een beetje wennen om zo in je eentje een terrasje te pakken.

Daarna ging ik door naar Cuba company omdat Maria zei dat het daar gezellig zou zijn. Dat was wel heel leuk want er werkt een jongen daar Mitchell, die nu 1 jaar op Bonaire woont maar eerst dus ook door hetzelfde heen ging als ik nu. Hij gaf ook veel tips wat betreft lekker eten, scooter kopen en waar het leuk is voor jongeren. Verder heeft hij me uitgenodigd om zondag met zijn vriendengroep mee te gaan zwemmen. Eindelijk komt het sociale leven een beetje op gang.

Dag 1

De vlucht

Eindelijk is de dag aangebroken waar ik het al zo lang over heb. Tot nu toe kan ik me nog moeilijk focussen op alle leuke dingen die ik mee ga maken op Bonaire omdat ik afscheid moet nemen van mensen waar ik ongelofelijk veel van hou.

Tot op een bepaald punt bleef ik erg positief en zat ik vol vertrouwen dat dit echt is wat ik wil. Dat gevoel was heel snel over toen ik in het vliegtuig zat. Opeens dacht ik bij mezelf, welke gek gaat er nou in zijn eentje weg van een plek waar ze haar thuis heeft, mensen om haar heen waarvan ze houdt en een vertrouwde omgeving heeft waar ze zichzelf kan zijn en kan rekenen op de mensen om haar heen. Ik zat echt na te denken over hoe dit geen goeie beslissing is, maar ja, ik zat al in het vliegtuig dus dat was een beetje laat. Ik zat er echt ff doorheen totdat ik bedacht dat ik een boek in mijn tas had zitten. Een boek gemaakt door super lieve mensen voor mij, met foto’s en lieve teksten geschreven door de mensen waar ik het meest van houdt. Met hoe trots ze op me zijn en wat een geweldig avontuur dit gaat zijn voor mij. Alle mooie en lieve woorden deden me goed.

Het komt ook wel goed. Ik had alleen zo lang vet stoer geroepen dat ik naar Bonaire ging en dat het allemaal leuk en aardig was maar er komt natuurlijk meer bij kijken dan dat. Gelukkig hebben we tegenwoordig FaceTime dus als je zin hebt om te FaceTimen let me know ?

Het aankomst

Toen ik aankwam in mijn grijze trui met 32 graden zweette ik me dood. Gelukkig ben ik overal op voorbereid en had ik een kort shirt mee in mijn tas.

Op het vliegveld was maar 1 bagage band en 1 uitgang dus dat kon niet missen. Op het vliegveld stonden Maria, Hein, Demelza en Demelza’s zoontje Maceo van 6 maanden mij op te wachten. Allemaal echt super lieve en gastvrije mensen.

We reden naar het zogenaamde ‘blauwe huis’ waar Maria en Hein wonen en waar ik zou verblijven in 1 van hun te huren studio’s. Het zag er allemaal top uit en het is ruimer dan ik had gedacht. Maria had brood, kaas, thee, verse jus, ontbijtkoek en nog wat dingetjes voor me gehaald zodat ik niet aankwam bij een lege koelkast. Nou liefde van mij gaat door de maag dus ze was gelijk binnen.

Vrijwel gelijk nadat ik alles even snel had gezien gingen Demelza en ik mijn scootertje ophalen. Super leuk ding, alleen wel op z’n Bonairs. Eentje met handleiding zegmaar. Het is nog even wennen om de gaten in de weg te ontwijken maar dat zal ik met de tijd vast leren. De straat waar ik in woon is helemaal mooi, die weg is niet eens geasfalteerd dus moet je nagaan recht.. maar zo maak je nog eens wat mee.

Verder ben ik een beetje m’n spullen aan het uitpakken en heb ik nog boodschappen gedaan met Maria. Maria is een super aardige vrouw die er alles voor over heeft om mijn verblijf zo leuk mogelijk te maken. Ze gaf me ook gelijk een kleine rondleiding door Kralendijk waarbij ze verschillende leuke winkeltjes en barretjes liet zien. Tijdens onze Surinaamse wandeling legde ze ook de weg uit, dus die ken ik nu uiteraard helemaal uit mijn hoofd. Eerste rotonde rechtdoor dan de tweede rechts voor de supermarkt en rechtdoor voor het stadje en dan een T spliting waar ik volgens mij rechts of links moet en dan nog een weg die rechtdoor gaat en dan moet ik ergens rechts. Zoiets. Gelukkig bestaat google maps...

Verder zijn we nog langs m’n toekomstige werk gereden, zag er ook leuk uit.

Er zijn ook heel wat leuke baaitjes heel vlak bij waar we wonen waar het water super blauw en het zand super wit is. Kan niet wachten om daar morgen heen te gaan.

Ik vind het ook super leuk hoe iedereen elkaar overal begroet en ze mekaar allemaal dushi noemen. Plus het accent is ook geweldig.

Toen we thuiskwamen ging ik even douchen en gooide ik mijn tassen leeg om ze vervolgens op te ruimen. Dat ging allemaal nog niet zo soepel. Want inmiddels was het etenstijd alleen besefte ik me dat ik niet super goeie boodschappen had gedaan. Ik had dan wel paprika en komkommer gehaald alleen niet echt iets van rijst of aardappelen of vlees. Dus ik natuurlijk met Kim appen. Tijdens het appen raakte m’n telefoon leeg dus ik mijn oplader snoertje zoeken, was ik die vergeten. Zat ik dan in een kamer met spullen over de hele vloer, zonder avondeten en met een lege telefoon. Gelukkig had ik nog een broodje kaas over van wat ik mee had en kon ik een snoertje van Maria lenen.

Verder ben ik redelijk ver gekomen met mijn spullen uitpakken en een plekje geven. Ik vind het heel leuk hoe het nu mijn studiootje is en ik het helemaal naar mijn eigen smaak kan maken, alhoewel het al helemaal uitgedacht is door Kim haha.

Welkom op mijn Reislog!

Hoi lieve allemaal!!

Omdat ik voor een halfjaar op Bonaire zit en jullie misschien wel eens willen weten wat ik allemaal ga doen of of het wel goed met me gaat, heb ik besloten om een soort blog bij te houden waarin ik zo nu en dan wat deel.

Nu kennen jullie me allemaal wel iets langer dan vandaag en ben ik niet zo goed ik dit soort dingen bijhouden, maar ik ga mijn best doen.

Dé plaats dus om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart kan je zien waar ik ben en waar ik ben geweest! Meer informatie over mijzelf en de reis die ik ga maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!